Regulamin uczęszczania na terapię logopedyczną
w Szkole Podstawowej im. Wł. Jasińskiego w Gawłuszowicach:

  • Czas trwania zajęć logopedycznych jest dostosowany do potrzeb oraz indywidualnych możliwości dziecka i trwa maksymalnie 45 minut. Zajęcia odbywają się co tydzień w małych grupach 2, 3, osobowych z dziećmi  o zbliżonej wadzie wymowy.
  • W zajęciach mogą brać udział jedynie dzieci zdrowe (tzn. bez kataru, kaszlu, gorączki, bólów głowy, brzucha, chorób zakaźnych, itp.).
  • Udział dziecka w zajęciach oparty jest na zasadzie regularności i systematyczności ćwiczeń aż do całkowitego opanowania materiału programowego niezbędnego do całkowitej korekty rozpoznanej wady wymowy lub zaburzenia mowy.
  • Rodzice mogą uczestniczyć w zajęciach logopedycznych oraz powinni konsekwentnie ćwiczyć z dzieckiem w domu i stosować się do zaleceń logopedy.
  • Zachęcam Państwa do współpracy, zapraszam również na zajęcia logopedyczne. Dzięki temu będą Państwo bardziej świadomi jak dziecku pomóc.

Ważne informacje dla rodziców.

Seplenienie jest jedną z najczęściej występujących wad wymowy. Polega na nieprawidłowym wymawianiu głosek s, z, c, dz lub sz, rz, cz, dż. Głoski s, z, c, cz, dż, rz pojawiają się w rozwoju mowy około 4 roku życia. Wcześniej mogą być zastępowane przez głoski miękkie ś, ź, ć, dź  wymowa śośna, ćukielek itp). W wieku 5 lat dziecko powinno prawidłowo wymawiać wszystkie głoski, łącznie z głoską r.
Na początek zajęć logopedycznych przedstawię Państwu kilka ćwiczeń, które powinny przybrać formę zabawy, gdyż taka własnie forma powinna być obecna w trakcie zajęć z dziećmi:

  • Robimy dzióbek z warg jak ptaszki.
  • Przesyłamy buziaki.
  • Robimy na przemian dzióbek ptaszka i szeroki dzióbek żaby (wargi zamknięte).
  • Malujemy sufit ( przesuwamy język po podniebieniu).
  • Nadymiamy policzki jak baloniki i palcami przekłuwamy je.
  • Przenosimy powietrze z jednego policzka do drugiego.
  • Kląskamy językiem.
  • Parskamy jak zmęczony konik.
  • Oblizujemy wargi.

Rotacyzm, inaczej zwany reraniem polega na nieprawidłowo realizowanej głosce r. Głoska ta jest jednym z trudniejszych dźwięków pod względem artykulacyjnym. Uzyskanie prawidłowego brzmienia głoski r wymaga czasu, cierpliwości i wielu godzin ćwiczeń. Na początek należy usprawnić język, który musi być wyjątkowo sprawny. Proponuję prosty zestaw ćwiczeń, które pomogą usprawnić układ artykulacyjny:

  • Wysuwanie języka do przodu: język wysoki i szeroki.
  • Unoszenie szerokiego języka na górną wargę.
  • Unoszenie szerokiego języka na górne zęby.
  • Cofanie szerokiego języka wzdłuż podniebienia.
  • Kląskanie językiem- czubkiem.
  • Ssanie cukierka- czubkiem języka.
  • Układanie języka w kształt szpilki, rurki, łyżeczki.
  • Masowanie czubka języka szczoteczką do mycia zębów.
  • Masaż języka przez wysuwanie go między lekko rozwarte zęby.

Bardzo ważne są również ćwiczenia prawidłowego oddychania. W sytuacjach, kiedy dziecko nie mówi (np. sen, zabawa, oglądanie telewizji) usta i szczęki dziecka powinny być zwarte a powietrze spokojnie przepływać przez jamę nosową. Dzięki oddychaniu w ten sposób układ artykulacyjny będzie się prawidłowo rozwijał dlatego ważna jest kontrola tego, w jaki sposób dzieci oddychają.

Zaprezentuję Państwu kilka ćwiczeń, które usprawnią proces oddychania:

  • Zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej powierzchni.
  • Przenoszenie słomką kawałka styropianu.
  • Dmuchanie przez słomkę na kulki styropianu umieszczone w kubeczku.
  • Dmuchanie na piórko, piłeczkę ping-pongową, waciki, kawałki papieru.
  • Dmuchanie wacików ustawionych w szeregu-wyścigi samochodów.

Pamiętajmy, że im wcześniej zauważymy nieprawidłowości w mówieniu i rozpoczniemy ich korektę, efekty pracy pojawią się szybciej. Najprościej wyeliminować wadę u dziecka młodszego, starsze dziecko ma o tyle trudniej,  że wymowa jest utrwalona i trudniej mu kontrolować na każdym kroku.