„…Chcesz policzyć pole koła? Bez Pi tego nie dokonasz.
No, a obwód moi mili? Co byśmy bez Pi zrobili?…”

14 marca liczba Pi obchodzi swoje święto. Datę wybrano nieprzypadkowo – w Stanach Zjednoczonych zapisuje się ją jako 3.14, co stanowi jej przybliżoną wartość. Liczba π lub ludolfina, to stała matematyczna, która określa stosunek długości obwodu koła, do długości jego średnicy.
W klasie 8a również obchodziliśmy to ważne święto – rozpoczęliśmy świętowanie wyznaczając empirycznie liczbę Pi. Ósmoklasiści przekonali się, że liczba Pi to rzeczywiście stosunek obwodu koła do jego średnicy – w tym celu mierzyliśmy obwody oraz średnice dużych i małych okręgów (przedmioty codziennego użytku o przekroju koła/okręgu), a następnie wykonywaliśmy odpowiednie dzielenie. Uczniowie podejmowali również wyzwania rozwiązując zagadki związane z ludolfiną, uczestnicząc w konkursie klasowym „Escape room – „Muzeum liczby Pi”. Na zakończenie dwugodzinnych zmagań konkursowych zakodowaliśmy liczbę Pi wykonując zadania związane z polami figur płaskich. Święto Pi, niewątpliwie, miało walory dydaktyczne, ale to także ciekawy sposób uatrakcyjnienia naszych lekcji matematyki.

Drukuj