Świetlica szkolna zapewnia opiekę dzieciom, ich rodzicom zawodowym oraz szkole dowożonym do szkoły z okolicznych wiosek. Świetlica zadań opiekuńczo-wychowawczych zawarta w „Planie pracy świetlicy”, przestrzegam z Planem Pracy Szkół oraz Programem Wychowawczo-Profilaktycznym Szkół.
Treści prowadzone obejmują:
- tradycje świąteczne religijne, rodzinne i państwowe,
- zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku,
- zasady prawidłowego poruszania się po drodze,
- zasady zachowania w miejscach publicznych,
- zasady kształtowania zasad higieny, odżywiania i wypoczynku.
w ramach zajęć programowych dzieci udział w zabawach, grach, konkursach plastycznych, quizach, słuchaj bajek odtwarzanych z płyt lub słuchanych przez wychowawcę świetlicy. Prace plastyczne wykonane przez dzieci do dekoracji sali i możliwość prezentacji ich twórczości. Integracyjne działania polegające na skalowaniu grupy, wspomaganie działania w mechanizmach i odpowiedzialności za efekt wykonania wykonanej pracy. Przede wszystkim dzieci w świetlicy mogą rozwijać swoje zainteresowania i otrzymywać pomoc przy rozwiązywaniu zadań domowych.
Świetlica szkolna czynna jest od poniedziałku do dnia w godzinach: 6.15 – 8.45 oraz 12.30 – 16.00 .
Dokumenty do pobrania:
- Regulamin pracy świetlicy>>
- Karta zapisu z informacją o odbiorze dziecka ze świetlicy>>
- ABC wychowanka świetlicy>>
ROK SZKOLNY 2024/2025
WRZESIEŃ
Jesień to wyjątkowa pora roku, która inspiruje pięknymi barwami i darami natury oraz sprzyja tworzeniu wielu pięknych prac plastycznych. Nasi wychowankowie w świetlicy chętnie spędzają czas na doskonaleniu swoich talentów manualnych za pomocą różnych technik plastycznych. Tworzą kolorowe witraże, obrazy, liście, plakaty, jesienne stworki z darów jesieni. Dzięki temu nasza świetlica jest pięknie udekorowana.
CZERWIEC
Zakwitły akacje, więc znak, że zbliżają się wakacje. Czerwiec, to gorący miesiąc, nie tylko ze względu na temperatury, ale i na pracę w naszej świetlicy. W tym miesiącu dużo zajęć było prowadzonych na świeżym powietrzu, ponieważ pogoda sprzyjała. Graliśmy w „dwa ognie”, „kolory” i inne gry na boisku szkolnym. Część zajęć była też na placu zabaw, jeśli tylko dopisywała aura. Oczywiście wiele czasu poświęciliśmy zbliżającym się wakacjom. Mówiliśmy o bezpieczeństwie, o planach wakacyjnych i jak uchronić się przed porażeniem słonecznym. Nie zapomnieliśmy też o Dniu Ojca i na zajęciach zrobiliśmy dla naszych tatusiów laurki. W trakcie zajęć graliśmy w gry świetlicowe i odrabialiśmy zadania domowe. To był miesiąc intensywnej pracy, podsumowań, zabawy i oczekiwania na upragnione przez wszystkich wakacje.
MAJ
Maj to przedostatni miesiąc roku szkolnego. Mimo, że zbliżamy się do finału, to nie rezygnujemy z pracy i nie zwalniamy tempa. Na początku miesiąca na naszych zajęciach dominowała tematyka patriotyczna. Mówiliśmy o naszym kraju i jego zabytkach. Robiliśmy też biało – czerwone kotyliony z p. Bożeną Tymułą, a z p. J. Burczy robiliśmy flagi i wyklejaliśmy nasze godło. W kolejnych dniach mówiliśmy o książkach, ponieważ w tym czasie w kalendarzu przypadały Dni Książki i Bibliotek. Wtedy udaliśmy się do biblioteki szkolnej i oglądaliśmy bajki, albumy i inne książki, które się tam znajdują. W tym miesiącu mówiliśmy również o kosmosie: gwiazdach, planetach i księżycach. Wykonaliśmy też rakiety metodą orgiami. Wszystkie nazwaliśmy naszymi imionami. Już za kilka dni miał być najpiękniejszy dzień w roku, czyli Dzień Matki. W związku z tym przygotowywaliśmy dla naszych mam laurki. Kiedy niektórzy chłopcy wręczali im własnoręcznie wykonane laurki, pojawiły się u nich łzy. Były to naprawdę wzruszające chwile. Ponieważ w tym miesiącu dopisywała pogoda dużo czasu spędzaliśmy na boisku szkolnym, grając w gry zespołowe i bawiąc się. Oprócz tego na zajęciach świetlicowych odrabialiśmy zadania domowe, graliśmy w gry świetlicowe. Ten miesiąc był naprawdę pracowity.
KWIECIEŃ
W tym roku kwiecień nas nie rozpieszczał. Wiele dzieci chorowało na ospę i absencja była bardzo wysoka. Mimo to nie rezygnowaliśmy z realizacji zamierzonych celów. Na początku skupiliśmy się na rozmowie o zdrowiu na wiosnę i w trakcie rekonwalescencji po chorobie. Mówiliśmy o tym, że powinniśmy nie tylko zdrowo się odżywiać, ale także zażywać ruchu. Również słuchaliśmy słuchowisk z utworami J. Tuwima i J. Brzechwy. Przypomnieliśmy sobie przysłowia związane z tym miesiącem i rysowaliśmy do nich odpowiednie ilustracje. Zbliżał się Dzień Ziemi. Wtedy to poruszaliśmy tematy ekologii i mówiliśmy o ochronie naszej planety nie tylko od święta, ale i na co dzień. Każdy, kto uważa się za ekologa, powinien segregować śmieci. I właśnie tym zagadnieniom były poświęcone zajęcia, w trakcie, których oglądaliśmy filmiki dotyczące tego tematu, a także malowaliśmy kolorowanki. W trakcie tych zajęć mówiliśmy też o roli wody w życiu człowieka i o potrzebie jej oszczędzania. I już wielkimi krokami zbliżało się Święto Szkoły. Przed tą uroczystością przypomnieliśmy sobie biografię Władysława Jasińskiego oraz hymn naszej szkoły, a także układaliśmy rozsypanki wyrazowe, które tematycznie wiązały się z osobą patrona. Wraz z panią Bożeną Tymułą przygotowaliśmy wystrój sali w kolorach biało – czerwonych. A pani Regina Staszczak przybliżyła nam znajomość najważniejszych miejsc w Polsce. W związku z tym kolorowaliśmy mapę naszego kraju. Oprócz tego graliśmy w gry planszowe, bawiliśmy się na świeżym powietrzu, jeżeli tylko pogoda dopisywała, a także odrabialiśmy zadania domowe. Mimo choroby uczniów zrealizowaliśmy nasze cele.
MARZEC
„W marcu jak w garncu”
Marcowe działania w naszej świetlicy zmieniały się jak pogoda w tym miesiącu. Na początku przypomnieliśmy sobie przysłowia związane z tą porą roku, między innymi: ”W marcu jak w garncu” i kolorowaliśmy odpowiednie kolorowanki. Z okazji Dnia Kobiet chłopcy przygotowali gazetkę i własnoręcznie zrobili tulipany. Potem wraz z panią Bożeną Tymuła dzieci przygotowały plakat „Wiosna –tuż, tuż” i robiły wiosenne dekoracje. Następnie pani Marta Szeliga zorganizowała konkurs plastyczny „Wiosenne kwiaty”. Kolejnym naszym zadaniem, jakie sobie wyznaczyliśmy, było robienie kartek dla pensjonariuszy DPS – u w Rożniatach. Pierwszy dzień wiosny uczciliśmy zrobieniem jej obrazu(wyklejanki) wraz z panią Jadwigą Burczy. Już wielkimi krokami zbliżały się święta, więc należało przygotować świąteczne dekoracje. Poszły w ruch kredki, mazaki, nożyczki oraz inne przybory szkolne i wraz z opiekunkami: panią Renatą Bartkowicz, panią Lucyną Dec i panią Bożeną Tymuła dzieci wyczarowały piękne pisanki. A pani Bożena zrobiła konkurs plastyczny na papierową pisankę. Klasa IIIA wraz z innymi dziećmi ze świetlicy pięknie wykolorowali kolorowankę XXL – „Wesołych Świąt”. Oczywiście do pisanek dorobiliśmy papierowe kury i zajączki. To wymagało wielkiego zaangażowania ze strony wszystkich. Był to dla nas bardzo pracowity miesiąc, w którym wiele się nauczyliśmy.
LUTY
Już minął luty, drugi i najkrótszy miesiąc. W tym roku szkolnym wyjątkowo krótki, bo przypadały w nim prawie dwa tygodnie ferii zimowych. Ponieważ po powrocie do szkoły zaraz zbliżały się walentynki, to nie tylko przygotowaliśmy okolicznościową gazetkę, ale także mówiliśmy o różnych uczuciach i emocjach. Z panią Martą Szeliga uczniowie opracowali książeczkę o św. Walentym, a także bawili się w różne gry i zabawy walentynkowe, natomiast z panią Renatą Bartkowicz dzieci zrobiły kartki walentynkowe. W tym czasie wysłuchaliśmy „Bajki o dwóch ołówkach”. Był to dobry pretekst do rozmowy o prawdziwym przyjacielu. Później mówiliśmy o bezpiecznym Internecie. Opracowaliśmy 10 zasad poruszania się w sieci, a potem zrobiliśmy sobie mini laptopy z papieru, które następnie wykorzystaliśmy do zabawy. Dzieci wraz z p. Bożeną Tymuła opracowały też planszę dotyczącą tego tematu. W kolejnym tygodniu mówiliśmy o najpiękniejszych bajkach i baśniach, a także przedstawiliśmy różnicę między nimi. Pani Justyna Forczek razem z dziećmi zrobiła przedstawienie pt.:”Trzy świnki”, z panią Renatą Bartkowicz dzieci rysowały postacie z bajek, a z panią Jadwigą Burczy dopasowywały postać do bajki lub baśni. A skoro baśnie to czytaliśmy utwór „Kot w butach”, a następnie budowaliśmy z klocków baśniowe budowle. Kiedy była piękna, słoneczna pogoda wybraliśmy się na spacer wokół szkoły, aby wzmocnić ciało i… podnieść w naszym organizmie poziom witaminy D3. Nie zapomnieliśmy też o zabawach świetlicowych i odrabianiu zadań domowych. Jak widać był to miesiąc dla nas bardzo pracowity, ale to dobrze, bo nie było czasu na nudę.
STYCZEŃ
Styczeń w szkolnej świetlicy
I już mamy styczeń 2024 roku. W tym miesiącu pracowaliśmy bardzo intensywnie. Poznaliśmy lub przypominaliśmy sobie techniki plastyczne takie jak: mozaika czy wydzieranka (orszak Trzech Króli, serce dla babci i dziadka). Ponieważ w kalendarzu jest zima dzieci robiły cukrowe śnieżynki z p. Justyną Forczek. Zabawy było co nie miara. A skoro styczeń to – karnawał. Nie tylko oglądaliśmy filmy edukacyjne o historii karnawału w Polsce, ale także o najsłynniejszych karnawałach w Brazylii i Wenecji. W związku ze zbliżającymi się balami, uczniowie wykonali maski karnawałowe z p. Jadwigą Burczy, a p. Marta Szeliga przygotowała z dziećmi pokaz strojów karnawałowych. Było super. Nie zapomnieliśmy też o naszych babciach i dziadkach i oprócz serca, które stanowi dekorację naszej świetlicy, robiliśmy też laurki dla naszych seniorów z p. Lucyną Dec. Kolejnym przedsięwzięciem, które zrealizowaliśmy, było „Bezpieczeństwo w czasie ferii zimowych”. Kolorowaliśmy obrazki dotyczące tej tematyki, była też przeprowadzona pogadanka. Potem wykonaliśmy gazetkę i planszę. Mówiliśmy też o sportach zimowych, a także o odżywianiu i ubieraniu się zimą – oglądaliśmy filmiki edukacyjne dotyczące tego tematu. Ponieważ koniec karnawału przypada w tym roku w trakcie trwania ferii zimowych, tuż przed zakończeniem nauki mówiliśmy o zapustach i tłustym czwartku. Były zagadki, np.: Co to jest? Był sobie mały, tłuściutki. Był okrąglutki i nie miał rączek. Z wierzchu miał piękną chrupiącą skórkę a w środku dziurkę na konfiturkę! i oczywiście „piekliśmy” i ozdabialiśmy z p. Jadwigą Burczy karnawałowe specjały, czyli pączki, donaty i faworki. Oprócz tego graliśmy w gry planszowe, a także odrabialiśmy zadania domowe. Był to czas ciekawie i pracowicie spędzony.
GRUDZIEŃ
Grudzień w świetlicy szkolnej!
Ten ostatni miesiąc roku, to czas podsumowań i refleksji nad minionym czasem. Na razie zrobimy tylko podsumowanie z tego miesiąca, natomiast podsumowanie pracy za okres od początku roku szkolnego będzie w styczniu. Grudzień zaczął się dla nas bardzo pracowicie, ponieważ rozmawialiśmy o ciężkiej pracy górników. W ramach tego bloku tematycznego dzieci obejrzały filmu edukacyjny i wykonały rysunki oraz czapki górnicze. Następnie odwiedził nas Mikołaj. Jeszcze w listopadzie napisaliśmy list do tego Świętego i wszystko, o co prosiliśmy, nam przyniósł. Bardzo serdecznie Mu za to dziękujemy. Oczywiście postaraliśmy się o świąteczny wystrój sali (p. Bożena Tymuła i p. R. Bartkowicz). Również pod kierunkiem pani Ani, pani Justyny i pani Jadwigi zostały zrobione różne elementy dekoracyjne (renifery, choinki, gwiazdy). Również na zajęciach poznawaliśmy sporty zimowe i uczniowie kolorowali odpowiednie kolorowanki. W ramach zajęć świetlicowych przygotowaliśmy pod kierunkiem pani Ani i pani Justyny kartki świąteczne dla pensjonariuszy z DPS-u w Rożniatach, ale też dla sponsorów. Kiedy wysyłaliśmy te kartki, nasza koleżanka adresowała koperty. Przypomnieliśmy sobie to, co robiliśmy na lekcjach. A skoro grudzień, to czas było pomyśleć o świętach.. Oczywiście w ramach zajęć odrabialiśmy zadania domowe, poznawaliśmy życie ludzi w Arktyce i na Antarktydzie, śpiewaliśmy i słuchaliśmy kolęd, a także rozwiązywaliśmy krzyżówki i szarady oraz układaliśmy też puzzle.
LISTOPAD
Listopad nie był nudny w naszej świetlicy
Już pożegnaliśmy jedenasty miesiąc roku. Za oknem szaro, buro, często pada deszcz, a czasem śnieg (z czego dzieci się bardzo cieszą), ogólnie pogoda nas nie rozpieszcza. Mimo to w naszej świetlicy nie nudziliśmy się i mieliśmy wiele ciekawych zajęć. Na początku miesiąca upamiętniliśmy pamięć zmarłych, przygotowując odpowiednią gazetkę. Potem mówiliśmy o naszych milusińskich i o tym, jak chronić zwierzęta zimą. Czytaliśmy też fragmenty lektur o ich zachowaniu się i malowaliśmy do nich odpowiednie rysunki. A skoro jesień to należało przygotować jesienne dekoracje. Wykorzystaliśmy do tego różne elementy z recyklingu i powstały kolorowe jesienne drzewa. Pomogła uczniom w tym p. Jadwiga. Kiedy była ładna pogoda zbieraliśmy liście i robiliśmy bukiety. Wielkimi krokami zbliżało się Święto Niepodległości. W związku z tym zrobiliśmy dekorację z tej okazji oraz p. Renata wraz z dziećmi wykonała nasze symbole narodowe, malowano też kolorowanki z Piłsudskim, a na cmentarzu na żołnierskich grobach zapaliliśmy świece (wcześniej zakupione). Jesienią też warto pomyśleć o zdrowym odżywianiu. Pani Regina zrobiła z nami marchewkowe chipsy. Pycha. Dzieci też robiły gazetki o zdrowej i niezdrowej żywności p. Bożena. Przed Dniem Życzliwości mówiliśmy o magicznych słowach: „Proszę”, „Dziękuję”, „Przepraszam” i o tym, jak ważne są one w życiu każdego człowieka. Wraz z p. Renatą i p. Bożeną uczniowie przygotowali odpowiednie plansze. Wyjaśniliśmy też sobie, co to jest tolerancja i uczniowie wykonali odpowiednie rysunki. Następnie napisaliśmy list do Świętego Mikołaja. I już zbliżał się „Dzień pluszowego Misia”. Dzieci przyniosły swoje przytulanki i mogły opowiedzieć ich historię. Z p. Justyną malowały kolorowanki i mogły zrobić sobie zdjęcie w „misiowej” foto budce. Wiele te misie już przeszły w swoim „misiowym” życiu. A potem nieuchronnie nadchodził czas wróżb i czarów, czyli andrzejki. W związku z tym p. Marta wraz z dziećmi przygotowała i przeprowadziła różne wróżby i zabawy andrzejkowe. To był naprawdę ciekawy i pełen wrażeń miesiąc.
PAŹDZIERNIK
Październik już zawitał do szkolnej świetlicy.
Ten kolorowy jesienny miesiąc był bardzo pracowity w świetlicy. Na początku, kiedy była piękna, słoneczna pogoda wychodziliśmy na dwór, aby pograć w gry zespołowe, pospacerować, a także uzbierać liści na jesienne bukiety. Na początku uczniowie wykonali z panią Bożeną Tymułą plakaty dotyczące kulturalnego zachowania się. Z panią Jadwigą Burczy robiły dzieci wyklejankę pt. „Jesienne drzewo”. Potem rozmawialiśmy o zwierzętach domowych, a także poznaliśmy przygody Lampo – bohatera książki pt.: ”O psie, który jeździł koleją” i bohaterów książki pt. „Księga dżungli” R. Kiplinga. Podczas zajęć o tej tematyce malowaliśmy też kolorowanki, które przedstawiały naszych milusińskich, a z panią Justyną Forczek zrobiły dzieci zwierzątka metodą orgiami. Następnie z tych prac zrobiliśmy wystawkę. Nie zapomnieliśmy również o zastanowieniu się jak pomóc zwierzętom bezdomnym ze schronisk. Wspomnieliśmy też o mającej się odbyć w naszej szkole „Paczce dla zwierzaczka” i o potrzebie włączenia się w nią, a także o spotkaniu z wolontariuszką ze schroniska dla zwierząt panią Ewą Łączak. Z okazji Święta Edukacji dzieci ze świetlicy szkolnej przygotowały laurki dla nauczycieli. W następnym tygodniu mówiliśmy o odżywianiu dzieci w okresie jesiennym. Segregowaliśmy potrawy jako „zdrowe” i „niezdrowe”. Mówiliśmy też o tym, że dzieci powinny jeść dużo owoców i warzyw, a także objaśniliśmy pojęcie „ piramida żywieniowa”. Pani Bożena przygotowała z dziećmi odpowiednie plansze, które przedstawiały zarówno potrawy zdrowe jak i te, których powinniśmy unikać. Wykorzystując gazetki reklamowe, zrobiliśmy słoiki na zimę. Wtedy też mówiliśmy o sposobach przechowywania i konserwowania żywności. Na podsumowanie tego tematu uczniowie z panią Reginą Staszczak zrobiły chipsy z marchewek, które cieszyły się dużą popularnością wśród uczniów i nauczycieli. W ostatnim tygodniu października mówiliśmy o przemijaniu. Czytaliśmy teksty ze „Świerszczyka” dotyczące tego tematu. Dzieci również wpłaciły dobrowolne datki (13,00zł), za które zostały zakupione wkłady do zniczy. Również pani Bożena Tymuła wykonała z dziećmi papierowe znicze, a pani Renata Bartkowicz zrobiła z uczniami kolorowanki dotyczące tego tematu. Oprócz tego graliśmy w różne gry i zabawy świetlicowe. Robiliśmy też dekoracje jesienne. Należy też wspomnieć, że nie zapomnieliśmy o odrabianiu zadań domowych. Czas ten był na pewno miło i przyjemnie spędzony.
WRZESIEŃ
I już nowy rok szkolny, a przed nami nowe wyzwania zarówno w szkole jak i na świetlicy. Na początku przypomnieliśmy sobie zasady postępowania w trakcie zajęć świetlicowych, a także na stołówce, w szatni i ogólnie na terenie szkoły. W kolejnym tygodniu mówiliśmy o wspomnieniach z wakacji. Przynieśliśmy swoje wakacyjne skarby i wspominaliśmy, gdzie je znaleźliśmy, a także robiliśmy „kamykowe stworki”. W tym tygodniu przypadał też Dzień Kropki i malowaliśmy kolorowankę XXL związaną z tym tematem, a także liczyliśmy kropki (mini konkurs). Niestety, nikt nie policzył dobrze, dlatego nie było nagród. Również przebraliśmy się i robiliśmy sobie zdjęcia w „kropkowanej” foto budce (p. Justyna Forczek). Następnie dużo mówiliśmy o bezpieczeństwie na drodze do i ze szkoły, a także o zachowaniu się na przystankach autobusowych i w autobusie szkolnym. Poszliśmy też na wycieczkę w poszukiwaniu i odgadywaniu znaków drogowych. Czytaliśmy wiersze, a także kolorowaliśmy kolorowanki dotyczące tej tematyki. Kiedy nastała jesień, zrobiliśmy dekoracje jesienne w naszej sali (p. Bożena Tymuła). Również wtedy udaliśmy się na wycieczkę po najbliższej okolicy i szukaliśmy oznak jesieni. Z okazji Dnia Chłopaka przygotowaliśmy dla naszych mężczyzn gazetkę i ułożyliśmy im wierszyk. Oczywiście, kiedy tylko dopisywała pogoda, korzystaliśmy z uroków późnego lata i wczesnej jesieni i wtedy zajęcia odbywały się na boisku szkolnym, gdzie graliśmy w gry zespołowe, skakaliśmy na skakance, bawiliśmy się w berka. W trakcie zajęć świetlicowych odrabialiśmy też zadania domowe. Był to bardzo pracowity miesiąc. Opracowała Anna Głodzik