9 listopada br. uczniowie klasy VIII a i VIII b uczestniczyli w lekcji on-line pt. „Rola arystokracji i ziemiaństwa w procesie tworzenia administracji, dyplomacji, ustroju, prawa i podstaw gospodarczych niepodległego państwa polskiego oraz ich zaangażowanie w działalność kulturalną i charytatywną”, w ramach projektu pt. „Wolna Niepodległa” realizowanego z Programu Wieloletniego „Niepodległa”, wspólnie z Muzeum Zamkiem w Łańcucie oraz Podkarpackim Kuratorem Oświaty na lata 2017-2022. Wykład poprowadził dr Łukasz Chrobak, który przedstawił, że wielu arystokratów i ziemian poświęcało osobiste talenty, majątki, siły i pracę, aby zaledwie 3 lata po odzyskaniu niepodległości utworzyć silną armię, zbudować od podstaw administrację i uchwalić demokratyczną konstytucję. Przyczyniali się oni do rozwoju gospodarczego i kulturalnego swoich regionów. Kolekcjonowali dzieła sztuki, prowadzili teatry, wspierali lokalne orkiestry, zakładali szkoły, dotowali kościoły i tworzyli imponujące biblioteki dzięki czemu odrodziło się polskie dziedzictwo. Rodziny arystokratyczne i ziemiańskie oraz ich majątki były często miejscem, do którego sprowadzano nowe rozwiązania cywilizacyjne i innowacje techniczne. Odbywało się to zwykle dzięki studiom młodych ziemian i arystokratów na uczelniach zachodnich, praktykom w majątkach na Zachodzie, kontaktom gospodarczym, czy zagranicznym podróżom. Osobami, które poświęciły się na rzecz polskiej gospodarki i kultury były: Alfred Wojciech Potocki, Alfred Józef Potocki, Andrzej Lubomirski, Kazimierz Lubomirski, Alfred Antoni Potocki, Adam Stefan Sapieha, Michał Czartoryski, Ignacy Łukasiewicz oraz Jerzy Potocki. Każdy z nich miał dużo wspólnego z Podkarpaciem. Część z nich pochodziła z Łańcuta, a w czasie międzywojennym, miasto to, było wizytówką władz polskich. Często zapraszane były tu koronowane głowy, przedstawiciele i dziennikarze z innych państw, politycy i uczeni. Bywali tam również dyplomaci. Goszczeni byli w pałacu, jako oficjalni goście Polski.
Celem lekcji było zachęcenie młodego pokolenia do wykonywania działań, które podkreślają wyjątkowość Narodowego Święta Niepodległości. Opracowała A. Stec

Lekcja on-line z historii

Drukuj